Welkom beste lezer!


Welkom beste lezer!
Misschien heeft het lezen van deze blog je interesse gewekt? Tenslotte raakt dit onderwerp -hoe beangstigend ook- ons allemaal. Als je mij je email-adres geeft, zal ik je op de mailinglist plaatsen, zodat je automatisch een email van mij krijgt bij het verschijnen van een nieuw bericht. Met hetzelfde gemak kun je dat op dezelfde wijze natuurlijk weer ongedaan maken.
Stuur je email naar onderstaand adres en de rest volgt vanzelf.
hvogelaarster@gmail.com

donderdag 23 juni 2011

(Op)nieuw geleerd, oud gedaan


Dementie is een ingewikkeld en ingrijpend ziektebeeld. Het gaat gepaard met geheugenverlies, lichamelijke gebreken en gedrags- en karakterverandering. Deze verschijnselen beïnvloeden de kwaliteit van leven, niet alleen van betrokkenen zelf, maar ook van familieleden, vrienden en bekenden.
Wat veel mensen niet weten, is dat mensen met dementie ook nog van alles kunnen leren. Dit lerend vermogen van mensen met dementie kan helaas het verslechteringproces niet omkeren of tegenhouden. Wel kan het lerend vermogen ertoe bijdragen dat het ziekteproces hanteerbaarder wordt en de kwaliteit van leven van alle betrokkenen toeneemt.
Dit leren gaat wel anders dan bij mensen zonder dementie. Deskundigen hebben het vooral over ‘foutloos leren’. Oftewel, aansluiten bij het reeds bestaande gedragsrepertoire, kleine stapjes maken, consequent de juist benodigde hulp bieden, continue voordoen hoe iets wel kan en het vermijden van fouten staan centraal bij het leren van mensen met dementie. Ook het 'afleren' van probleemgedrag is vaak mogelijk, maar vraagt wel om een gestructureerde en doelbewuste aanpak. Het lerend vermogen blijkt in alle fasen van het ziekteproces nog aanwezig te zijn, waarbij natuurlijk wel rekening moet worden gehouden met die desbetreffende fase.
Omdat vrijwel alle familieleden en zorgverleners niet weten dat mensen met dementie nog een lerend vermogen hebben, zijn zij sterk geneigd om veel handelingen uit handen te nemen en over te nemen. Maar dat is lang niet altijd nodig. Door gebruik te maken van het lerend vermogen hoeven zij dit minder te doen. Dat scheelt hun werk en belasting, en levert de persoon met dementie veel meer eigenwaarde op.
Enkele concrete voorbeelden van de effecten van het lerend vermogen zijn:
  • Mensen met dementie kunnen meer moderne hulpmiddelen bedienen dan gedacht wordt. Hierdoor kunnen zij langer zelfstandig blijven functioneren.
  • Door bijvoorbeeld regelmatig een vaste route te lopen en die aan te leren, kunnen mensen met dementie langer zelfstandig buiten blijven wandelen.
  • Probleemgedrag van mensen met dementie kan deels voorkomen worden, door het aanleren van nieuwe gewoontes/gedrag.
Zelfredzaamheid neemt toe, doordat meer dagelijkse handelingen weer door de dementerende zelf gedaan kunnen worden.

(op)nieuw geleerd, oud gedaan

Het nieuwe boek over het lerend vermogen van mensen met dementie.
Mensen met dementie kunnen nog van alles leren. In dit boek leggen wij uit hoe dit lerend vermogen werkt en geven wij tips hoe familieleden en zorgverleners dankzij toepassing van dit lerend vermogen, de kwaliteit van leven van zowel de mensen met dementie als van zichzelf fors kunnen vergroten.

  • Met de nieuwste inzichten en praktische tips voor familie en verzorgenden
  • Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek
  • In heldere taal
  • Inspirerend en hoopgevend
  • Zowel voor familieleden als zorgverleners
  • 67 praktijkverhalen, waarin betrokken familieleden en zorgverleners vertellen hoe zij het leren hebben aangepakt en wat de resultaten zijn
  • Aantrekkelijk vormgegeven, met 150 foto's en illustraties, fullcolor.
Kortom: een inspirerend en praktisch geheel, waarmee u zelf meteen aan de slag kunt.


Bovenstaande tekst is overgenomen van de website  http://www.opnieuwgeleerdoudgedaan.nl  waar ook de verdere activiteiten van de schrijvers worden belicht.  
Natuurlijk heb ik het boek nog niet gelezen (want ik heb het exemplaar net binnen), maar ik heb het wel doorgebladerd en fragmentarisch doorgenomen. De eerste indruk is positief: eindelijk eens een goede leermethode voor allen die in de zorg werkzaam zijn, of er veel mee te maken hebben. En nu hoop ik maar, dat dit boek verplichte leerstof in de opleiding wordt, want er is nog erg veel te winnen op dat gebied.


Afgelopen vrijdagochtend werd ik al vóór achten gebeld door iemand van de afdeling: Riet is weer gevallen toen ze in alle vroegte wilde opstaan. De bewegingsmelder deed zijn werk, maar de dienstdoende verzorgende (voor de bewoners is iedereen "zuster", ook ik!) was op dat moment met iemand anders bezig, en kwam te laat. En weer was Riet met haar hoofd op de vensterbank gevallen. Gelukkig dit keer slechts een hoofdwond.... 
De dokter zag een mogelijk verband met de teruggekeerde korte epileptische aanvallen. Temeer, omdat Riet die ochtend een vrij langdurige piek van ruim 10 minuten doorstond. Gelukkig werd ze daarna rustiger, maar ze moest wel in bed blijven, met toezicht. 
Toen ik 's-avonds bij Riet kwam, lag ze nog steeds in bed, en had nog regelmatig schokken.


Je blijft je verbazen: zaterdagmiddag trof ik haar schuifelend in de gang aan. Navraag bij de zusterpost: alles is weer als vanouds, geen schokken meer. Vanwege het minder fraaie weer was buiten wandelen geen optie, dus zochten we ons heil in het restaurant met een ijsje. 
Opvallend is, dat Riet de laatste dagen erg onrustig is, en ook die zaterdagmiddag. Toen het ijsje op was, stond ze direct op, want "ze was klaar". Dan maar weer naar boven, naar de huiskamer. Daar aangekomen kon ze meteen aanschuiven bij de koffie met cake. Na het consumeren hiervan stond ze weer op: ze was klaar. Ze wilde lopen. Naar het restaurant, want daar was ze al zo lang niet meer geweest..... Ik had nog een bramensapje bij me, dus dat kwam goed uit. Enfin, na dit sapje had ze het wel gezien, stond op, en wilde wel weer naar boven.  Het werd uiteindelijk toch nog 16.00 uur....


Ik hoop, dat het komend weekend goed weer wordt, want Riet verlangt naar de buitenlucht, naar de bloemen, de vogels, de spelende kinderen, de drukte in het winkelcentrum, de lekkere koek van de warme bakker.